Di_ Ștr_a_g

aurelia-chircu-din-streang
Aurelia Chircu – Din ștreang
Ed. Bookmasters, București, 2016

Primul lucru care mi-a atras atenția la romanul de debut al Aureliei Chircu a fost, desigur, titlul. „Din ștreang” te face să te gândești la o mulțime de lucruri, și nu dintre cele mai plăcute – ceea ce pentru mine, amatoare de întâmplări întunecate și intrigi încâlcite, a fost o provocare de nerefuzat.

Doi tineri amnezici sunt internați într-un sanatoriu sub atenta supraveghere a medicului curant, dar și a unui anchetator care încearcă să elucideze misterul unor crime de care cei doi, pare-se, nu ar fi tocmai străini. Recuperarea le este curând tulburată de aparația unor persoane din trecutul lor comun, dar și de tentative de răpire, încercări de manipulare sau chiar de ucidere.

În acest roman, nimeni nu este cine pretinde a fi, iar acțiunea are pe alocuri niște întorsături de situație care necesită multă atenție din partea cititorului, pentru a înțelege toate mișcările scenice subtile. În câteva rânduri, am simțit că evenimentele sunt prea precipitate, iscând confuzie în ceea ce privește personajele, în special în prima parte a textului, foarte alertă în comparație cu celelalte. O fi meteahna mea de cititor obișnuit cu tomuri groase, descrieri consistente (nu neapărat lungi și obligatoriu neplicticoase) și introspecții…

Stilul îmbină într-un mod destul de armonios elementele arhaice (ce țin de limbaj, de obiceiuri și de mentalități) cu cele moderne, iar tonul narațiunii este dominat de sumbrul inerent subiectului și epocii, fără a-i lipsi binemeritate interludii comice, menite să detensioneze ritmul. Spațiul pare deseori să se comprime, distanțele să se micșoreze brusc, culturi diferite să se amestece fără echivoc, lăsând impresia unui vis, sau a unui ireal accesibil, ușor de acceptat.
Personajele au un joc scenic dinamic, trecând lesne, uneori prea lesne, de la comic la dramatic. „Distribuția” este bine adecvată subiectului și epocii, totuși, comisarul Coriolan Stoianowics mi s-a părut prea naiv, prea îngăduitor, prea „moale” pentru a putea îndeplini satisfăcător responsabilitățile aferente misiunii sale. Mi-ar fi plăcut să fi fost mult mai bine conturat, căpătând astfel o însemnătate mai mare în economia textului. Mai alesc că, deși beneficiază de un incontestabil substrat fanatsy cu influențe gotice, „Din ștreang” oferă suficiente elemente de mistery&thriller pentru a capta și atenția iubitorilor acestui gen.
Concuzia? Un debut binemeritat, după cum am încrederea că veți descoperi și voi cât de curând. Lectură plăcută!

Despre Cezarina Nicolae

Cezarina Nicolae a scris 54 articole în Revista de suspans.

Cezarina este autoare de proză fantastică (sub pseudonimul Cezarina Anghilac), prezentă în mai multe reviste online. Una dintre povestirile ei se regăsește în antologia Best of Mystery & Horror #1. A urmat cursurile celei de-a doua ediții a Atelierului de scriere creativă SF&F, iar din noiembrie 2015 are în grijă sumarul Revistei de suspans. De două ori pe lună moderează ateliere creative la Clubul Scriitoarelor și participă la cenaclul literar al Secției 14.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *